Guidad åtkomst- räddar koncentrationen

Youtube- kidnappar mången elev….

En del elever har svårt att hålla sig till det de ska göra på iPaden. Och allra värst kan det vara när man lämnar ifrån sig en iPad till en grupp elever för att tex göra ett grupparbete. Eleverna försvinner till rummet bredvid- och det är jättesvårt att ha total kontroll över vad de håller på med varje sekund. Med en del elever och klasser är det här inget problem- men i de flesta klasser finns det elever som inte klarar av att hantera ansvaret. Lockelsen att surfa på nätet, titta på filmer på Youtube eller spela spel  blir helt enkelt för stor. Det kan också vara så att du vill att eleverna ska se en film- men inte ha möjligheten att stänga ner, klicka bort eller spola fram den. Då finns möjligheten att använda ”guidad åtkomst”.

Guidad åtkomst är ett lätt och smidigt sätt att se till att eleverna gör det du hade tänkt dig att de skulle göra, och funktionen går fort att ställa in! Nästa gång du använder iPaden finns dessutom inställningarna kvar, så då är det enda du behöver göra att starta en app, trycka tre gånger på hemknappen och slå in koden du ställt in första gången i inställningarna.

Att ställa in guidad åtkomst första gången
Guidad åtkomst ställs in i iPadens grundinställningar: Gå till appen Inställningar (kugghjulet) -> Allmänt-> Hjälpmedel. Där klickar du på ”Guidad åtkomst” och väljer att klicka i den så att knappen blir grön. Sedan ställer du in en lösenkod för åtkomsten- lämpligtvis samma som du brukar ha för begränsningar, annars blir det lätt snurrigt. Koden anges två gånger efter varandra.

Nu kan du gå till den app du vill att eleven ska arbeta med.Starta appen. Väl inne i appen klickar du tre gånger på hemknappen- den stora runda knappen på framsidan. Då kommer en kodlåsruta upp igen och du skriver in din kod. 

Man kan också välja att markera ett särskilt område på skärmen som eleven inte ska kunna använda. Här har jag valt att markera precis det eleven behöver komma åt för att spela spelet (Dragon box), och det gör att den här appen inte går att använda- eleven i ovanstående exempel kan alltså bara titta på bilden…

Sådant som kan vara smart att markera är till exempel om det finns valmöjligheter i en app, men man vill att eleven inte ska kunna byta. Det kan till exempel vara en elev som ska arbeta med multiplikation men byter till subtraktion för att den behärskar det bättre… Då kan man välja att markera det området så att det inte är aktivt. Det kan också vara smidigt i appar där man kan få ledtrådar, och man vill att eleven ska tänka själv och inte använda dem.
Det här är extra användbart för elever som är lättdistraherade. Tar man bort möjligheten att klicka på irrelevanta saker är det lättare för dem att koncentrera sig. Och att göra själva markeringen går på några sekunder- man ritar bara en ring runt det aktuella området med fingret. Det går att markera flera områden på skärmen.

Nu går iPaden bara att använda med den specifika appen, och det grå området är inte klickbart.

För att avsluta arbetet i appen och använda iPaden i vanligt läge trycker du igen 3 gånger på hemknappen. Då får du återigen ange koden- och får valet att avsluta den guidade åtkomsten.

En situation då det kan vara användbart med guidad åtkomst är om du vill att eleverna ska se en film på iPaden.
Det är struligt och tidsödande när de klickar bort filmen, eller börjar göra andra saker. Det kan också vara så att du inte vill att de ska hoppa vidare till nästa avsnitt på samma sida till exempel. Det är också en fördel om små barn tittar på film- eftersom risken att de oavsiktligt klickar bort filmen eller kommer åt något reglage försvinner.

Såhär gör du för att sätta iPaden i passivt, filmvisande läge
Starta filmen, klicka tre gånger på hemknappen och klicka ur den gröna knappen vid ”Tryck”. Nu blir hela skärmen grå.

När hela skärmen är grå klickar du på ”Återuppta”. Filmen börjar nu visas, och eleverna kan inte stänga ner den, spola framåt eller bakåt.

Guidad åtkomst är utan tvekan en smidig underskattad funktion i klassrummet som hjälper dig och eleverna att se till att de gör det de ska, och inte kan frestas att göra annat när de får en iPad i händerna…

Kommentera