Lektionsförslag med IKT, samt tutorial för att kombinera GarageBand, SoundCloud och Kaywa

Foto: CC by flickingerbrad

Jag har tänkt det här som en aktivitet för årskurs f-3, men det går såklart att använda det med äldre elever också!
I det centrala innehållet för åk 1-3 står det till exempel att eleverna ska skapa texter där ord och bild samspelar, kunna göra muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel kan stödja presentationer. De ska också arbeta med beskrivande och förklarande texter, 

Låt eleverna rita självporträtt. Låt sedan barnet spela in en presentation om sig själv i GarageBand. Exportera elevens presentation till SoundCloud. Gör en QR-kod av länken till SoundCloud på Kaywas sida. Spara bilden med koden som genereras. Klistra intill självporträttet.
Låt sedan till exempel föräldrarna scanna och lyssna på barnens presentationer med hörlurar eller direkt på telefon eller klassens padda när ni har Öppet klassrum eller föräldramöte. Eller låt barnen lyssna på varandras inspelningar.

Det här kan också göras på andra teman, tex hur är en bra kompis, berätta om din familj, rita din drömskola, berätta om hösten/våren/vintern/sommaren, om du var ett djur- vilket skulle du vara? Recensera en bok du läst, vad vill du lära dig mer om i skolan osv. Läs om Sveriges flora och fauna och välj ett djur eller en växt som du ritar och skriver om- och sedan läser in texten om.

Hur gör man?
Börja med att registrera ett användarkonto på SoundCloud.com. Det är gratis.

Skapa konto på Soundcloud



Öppna sedan Garageband i din iPad. Svep fram bilden av en mikrofon:

Nu har du inspelningsverktyget öppet:

Stäng av metronomfunktionen genom att klicka ur den blå knappen vid metronom. Annars kommer det att klicka under hela ljudklippet.

Tryck på inspelningsknappen (den röda punkten). Börja spela in. Tryck på stoppsymbolen(rutan). Om man vill ha olika ljudeffekter på det man spelar in kan man klicka på någon av ikonerna intill mätaren. Då kan man till exempel lägga på mer eko, få det att låta som om man pratar i telefon, är ett monster eller en Kalle Anka (Det står chipmunk, men effekten är snarare Kalle Anka.) .

Väljer man någon av ljudeffekterna syns det sedan i ljudspåret efter att du spelat in. Ljudspåret kommer du till genom att klicka på rutan bredvid mikrofonen i verktygsfältet.

Nu behöver du dela din inspelning till SoundCloud. Då klickar du i övre vänstra hörnet på ”mina låtar”. Du kommer till sidan nedan.Klicka ”Ändra” i övre högra hörnet. Markera sedan den låt du vill exportera. Sedan klickar du på exportsymbolen- en ruta med en pil i- längst till vänster. Där kan du välja på att exportera till mejl, Facebook och SoundCloud bland annat. Välj Soundcloud. Då kommer denna ruta upp:

Om du markerar det förifyllda ”min låt” kan du ändra namnet på klippet till något annat. Tänk på att det är det namn klippet kommer att ha på SoundCloud, så ur integritetsperspektiv kan det till exempel vara bra att döpa klipp till något annat än barnens namn i vissa situationer och så vidare. Du behöver klicka i ”offentlig” om du vill att barnens föräldrar eller någon annan ska ha tillgång till ljudklippet via qr-koden. Klicka sedan på ”dela”.
Nu är ditt klipp publicerat på SoundCloud! Gå till SoundClouds webbsida. Under ditt ljudklipp finns alternativet ”share”. Klicka på det.

Nu kopierar du den adress som finns i delningsrutan som kommer upp.

Gå till Kaywas qr-kodgenerator (eller någon annan sida med gratis qr-koder). Klistra in adressen till din soundcloudlänk i rutan. Klicka sedan i att det ska vara en ”statisk” kod (se markering nedan). Klicka på ”Generate”.
Nu visas din qr-kod!

Högerklicka på själva bilden med qr-koden, och välj ”spara bild som…”. Spara den i din dator på något lämpligt ställe där du hittar den igen. Döp den till något som gör att du kan skilja på den och andra koder. Ändra inte filändelsen (.png), utan bara själva namnet på bilden. 

Nu kan du skriva ut koden på papper, lägga den i en blogg, mejla den till föräldrar eller visa den på tavlan med projektorn!

Kommentera