QR-koder, och hur man kan använda dem i undervisningen

QR- koder, de där rutorna som ibland syns i reklamkampanjer i tunnelbanan är ett användbart redskap i undervisningen. Till det behöver man en QR-läsare, tex appen Qrafter, eller Kaywa. Båda apparna är gratis.
En QR- kod är en ruta med svarta och vita fält. När man håller QR- läsaren– som använder iPadens kamera– över rutan läser den informationen som finns lagrad i rutan. Rutan kan t.ex lagra webbadresser eller annan information. Om man länkat till en webbadress erbjuder QR- läsaren en att gå till sidan på en gång.

 Det här är en QR-kod som leder till en av skolans bloggar i en klass som jobbar mycket med IKT. Ladda ner en läsare och kolla vilken klassen är!

Vad kan man använda QR- läsare till?

  • Man kan t.ex. göra en tipspromenad, och länka till fakta som behövs för att kunna svara på frågorna. Istället för att ha ”1X2- frågor” kan frågorna vara ”berätta vad du vet om XX” eller ”Varför fungerar….?” , och så finns det minst en QR-kod som tar eleven till en sida där den kan tillförskansa sig tillräckliga kunskaper för att svara på frågan.
  • Man kan göra en länklista till eleverna med användbara fakta inom ett område.
  • Du kan skriva frågor och göra en kod av, som du sätter in på ett ställe i elevens bok där du vill att den stannar upp och reflekterar- eller för att kontrollera läsförståelsen.
  • Om ni jobbar i olika stationer kan instruktionerna ges som QR-kod.
  • Olika fakta (tex länkar, faktauppgifter, statistik etc) som behövs för att lösa frågor kan läggas i QR-koder och eleverna måste samarbeta gruppvis för att få fram svaren.
  • Eleverna kan göra QR-koder för att länka till var de hittat information de använt. Också ett enkelt sätt att hålla ett öga på att de inte skrivit av text ordagrant.
  • Om man vill ge eleverna tillgång till frågor deras dokument ska innehålla när de själva skriver kan man tex lägga in frågorna som en QR-kod. Om eleven scannar koden med Kaywa-appen och klickar på rutan med fingret får den som alternativ att kopiera texten som finns inlagd i koden. På så sätt kan det räcka att skriva ut en enda kod, och sen låta barnen scanna. Miljövänligt!
  • Gör en QR-kod till klassens blogg och sätt upp i klassrummet. Det gör det enkelt för föräldrar med smartphones att följa bloggen, eftersom de då snabbt och enkelt kan lägga till den som bokmärke på telefonskärmen!
  • Det är också ett praktiskt redskap för att hjälpa elever med läs- och skrivproblem att gå till en krånglig webbadress utan att behöva sitta och pilla med långa URL:er som lätt riskerar att bli fel, eller för att snabbt få in grundtext- tex instuderingsfrågor- i ett dokument de ska skriva.


Men hur skapar man själva koderna då?
Enklast är att använda en kodgenerator på nätet. Det finns en mängd sådana, men en av de mest använda är Kawayas sida http://qrcode.kaywa.com/

Kommentera