Hur kommer vi ihåg att se elevernas ansträngning digitalt?

 

Det där med motivation är något jag funderar ofta över. Dels för att det ingår i jobbet att motivera människor, men också för att jag vill känna mig motiverad. Jag har alltid tyckt att något av det roligaste med att undervisa är när man lyckas få någon som inte vill att faktiskt vilja. När man hittar vad som får den att känna sig motiverad. Jag själv vill ha ett mål, eller en plan. Då trivs jag bäst.
Det här är ett intressant och klart sevärt klipp. Både ur perspektivet vad som motiverar en själv– och vad som motiverar andra– det vill säga till exempel elever.

Talet handlar om vad som visat sig öka respektive minska motivationen hos människor. Sisyfosarbete, till exempel, ger statistiskt mätbar sänkt motivation. Föga förvånande, för de flesta i arbetslivet, men också tänkvärt i de uppgifter vi tilldelar våra elever.  Något som också är intressant är hur viktigt det är för motivationen är att det vi gör uppmärksammas. I en studie såg man att det räckte att någon tittade på pappret med uppgifter när det lämnades in för att det skulle öka motivationen.

”Ignoring the performance of people is almost as bad as shredding their effort in front of their eyes.  The good news is that by simply looking at something that somebody has done, scanning it and saying ‘uh-uh’, that seems to be quite sufficient to dramatically improve people’s motivations.”

Något att tänka på såhär i digitala tider, när elever lämnar in digitalt? Hur bekräftar vi att vi sett deras arbete? Kan man hitta fler sätt att göra det på med elever som är svåra att motivera?

På tisdag börjar jag mitt nya jobb. Full av motivation.

/Sanna

Kommentera